joi, 7 noiembrie, 2024
14.7 C
Prundu Bârgăului
More
    AcasăActualitateEvidența populației. La mișto, cu indiferență, cu nepăsare sau toate la un...

    Evidența populației. La mișto, cu indiferență, cu nepăsare sau toate la un loc?

    Publicat în

    spot_img

    Uneori cetățeanul are ghinionul de a constata expirarea cărții de identitate și a pașaportului într-un interval de timp foarte restrâns. Ambele deodată.

    Cetățeanul rezident pe Valea Bârgăului a tresărit la anunțul viitoarei inaugurări a Serviciului de Evidență a Populației Prundu Bârgăului, publicat în noiembrie 2022, moment în timp când aflam cu toții că spațiul, pus la dispoziție de către primărie, este operațional iar angajații sunt “la instruire”. În curând se va împlini anul de la anunț și inaugurarea e în continuare amânată “de niște avize”. Mai mult, redactorul publicației Bargau.ro a aflat, pe surse, că ar fi probleme cu arondarea comunelor Tiha Bârgăului și Bistrița Bârgăului la viitorul centru de Evidență a Populației de pe Valea Bârgăului, Tiha fiind arondată, în prezent, la Bistrița, iar Bistrița Bârgăului la Livezile!

    Dacă arondarea la Prundu a locuitorilor din comuna Tiha Bârgăului va fi, în continuare, refuzată sau blocată, vom asista la situația în care un locuitor din pasul Tihuța va fi trimis la Bistrița pentru eliberarea documentelor. Sperăm să nu avem dreptate și că nu se va întâmpla asta!

    Serviciul de Evidență a Populației Bistrița ne prezintă, pe site, faptul că:

    “În conformitate cu prevederile legale, cetățenii sunt obligaţi să se prezinte, în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani sau cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, dar nu mai puțin de 15 zile, la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi cu domiciliul sau reședința, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate. Nerespectarea acestor prevederi atrage răspunderea contravenţională, care se sancţionează cu amendă cuprinsă între 40 lei şi 80 lei, fără a exista posibilitatea achitării, în 48 de ore, a jumătate din minimul sumei prevăzute”. 

    De asemenea, la opisul documentelor necesare, regăsim următoarele necesare:

    • * Certificatul de naştere  – Certificatul de căsătorie  – Certificatele de naştere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani  care își schimbă domiciliul împreună cu solicitantul – Certificat de divorţ + acord parental / hotărâre judecătorească de divorţ definitivă / irevocabilă, dacă e cazul *

    Surpriză: la depunerea documentelor, afli că unele nu sunt necesare, dacă termenul de expirare nu a fost depășit. În concluzie, dacă ai programare înainte de expirarea termenului de valabilitate, nu ai nevoie de toate documentele de pe site, iar dacă termenul e depășit, primești amendă! Pe care nu o aplică nimeni, deci legea e degeaba? Greu de înțeles.

    Trecem mai departe…

    Faci programare pe site, ajungi la Bistrița, și după parcurgerea formalităților, ți se spune să vii după noua carte de identitate… peste o lună! Timp în care, evident, vechiul buletin expiră. De ce atât de târziu? Toți dau din umeri…

    Cetățeanul, doritor de ieșit din țară în vederea satisfacerii nevoilor de concediu sau serviciu, iese năucit de la ghișeul SPCLEP Bistrița și purcede înspre sediul Serviciului Public de Pașapoarte Bistrița. Unde programările se fac tot online (aici intervine o mare surpriză), însă termenele sunt destul de lungi. Suficient de lungi astfel încât vechea carte de identitate, pe baza căreia s-ar fi eliberat noul pașaport, să expire. Cerc vicios, nu? 

    Cetățeanul, și mai năucit, este îndrumat (la loc comanda), să purceadă la ghișeul de la Primăria Bistrița. “Să vă rezolve ăia problemele, noi nu putem elibera pașaport fără un buletin valabil!”

    Aici facem pauza și paranteza privind paralelitatea între cele două servicii de evidență a populației. Înțelegem (și nu prea) că trebuie să fie două Servicii Publice de Evidență a Populației, dar de ce este necesar, în calitate de cetățean, să parcurgi două navigări de site, cu proceduri de programări total diferite? De ce pentru buletin nu este nevoie să confirmi programarea cu un al doilea e-mail, în timp ce la pașapoarte programarea nu este valabilă și este automat ștearsă dacă nu apeși butonul verde din al doilea e-mail, cel de confirmare? 

    Stimați IT-iști de la MAI, vă anunțăm că unele e-mailuri intră în spam, iar, dacă nevoile informatice ale evidenței primăriei sunt satisfăcute din prima, prin completarea datelor personale pe site, noi nu înțelegem rostul de a zăpăci, la serviciul MAI, populația care dorește pașapoarte cu un al doilea e-mail de confirmare (cerința MAI). Până la urmă, ce confirmăm, o adresă de e-mail? Scopul fiind?

    Sau măcar patentați procedura uniformă, cu unul sau două e-mailuri la ambele instituții, să se știe!

    Revenim la aventura revenirii la ghișeul Primăriei. Cetățeanul intră în biroul șefului Serviciului, unde ascultă uimit o tiradă verbală la adresa “băieților deștepți” de la București, care, și nu e primul an în care se întâmplă asta, în luna cu cele mai multe solicitări de înnoire a documentelor personale (datorită numărului mare de români care locuiesc și lucrează în străinătate, și care vin acasă în cursul lunii august), trimit spre județe dispoziții de prelungire a termenului de predare a noului document. De data asta, pare-se că motivul ar fi lipsa materialului plastic pe care se imprimă datele personale. Pe surse, redactorul Bargau.ro a aflat că IT-știi care implementează noul soft necesar noilor documente, în format european, nu mai lucrează doar noaptea, fiind în întârziere în raport cu termenul solicitat de UE, astfel încât lucrările de implementare se fac și ziua, afectând munca angajaților și actuala platformă informatică. Rămâne concluzia că noua carte de identitate se eliberează după minim 20 de zile lucrătoare, adică minim o lună (calendaristic vorbind), în raport cu termenul normal de câteva zile.

    În concluzie, românii din diaspora nu se încadrează în intervalul de concedii, dacă sunt nevoiți să își schimbe sau să își prelungească cartea de identitate

    Urmează un dialog senzațional cu „ghișeul” de la Primăria Bistrița:

    • – Fără buletin nu pot să-mi fac pașaport!
    • – Nu vă putem ajuta, decât în momentul în care vine noul buletin!
    • – Și eu cum ies din țară până atunci?

    • – Eu nu plec de aici până nu veniți cu o soluție.
    • – Păi, vă facem carte de identitate provizorie…
    • – Bingo!
    • – Poze aveți?
    • – Păi mi-ați făcut poză…
    • – Nu aia, din ălea la minut, să le capsăm pe carton…

    (Pauză) – urmează 30 de minute de alergat în căutare de laborator foto.

    • – Am revenit cu pozele.
    • – Ai plătit taxa?
    • – Daaa!!! 7 lei, prin Ghiseul.ro
    • – Nu aia…
    • -Da’ care?
    • – Alta, de 1 leu, pentru cartea de identitate provizorie…

    (Pauză) – urmează 20 de minute de alergat la ghișeul de Taxe și Impozite, că, deh, e în ltă clădire …

    Cetățeanul finalizează tevatura, și, triumfător, se duce, din nou la Pașapoarte, să întrebe dacă totul e în regulă, în vederea obținerii pașaportului. Acolo constată că, între timp, programările se mai fac doar după 2 săptămâni. Află, de la un prieten, informația că doar în județul Bistrița-Năsăud sunt termene prelungite pentru programări, în timp ce în județele vecine programările se fac pentru a doua zi. Tot prietenul, nu site-ul oficial, îl îndrumă să își rezolve problema cu programare în județ vecin. Merge a doua zi la Târgu-Mureș și primește pașaportul în 3 zile.

    Tot ce ați citit aici este real, s-a întâmplat la Bistrița în luna august 2023. În alte state europene se rezolvă în 5 minute, online. La noi a durat mai mult de o săptămână, a costat peste 500 de lei și a presupus parcurgerea a aproximativ 500 de kilometri.

    Ultimele articole

    Tabloul ”Fata cu cercel de perlă”, o enimgă descifrată

    Secretul tabloului ”Fata cu cercel de perlă” a fost descifrat, susțin oamenii de știință....

    Prefectura Bistrița-Năsăud rămâne fără adjunct. Subprefectul Ioan Zăgrean a demisionat

    Fostul secretar general și consilier județean al PNL, Ioan Zăgrean, și-a înaintat demisia din...

    Se scot vizele pentru SUA?

    Ambasadorul României în SUA, Andrei Muraru a transmis, în cursul dimineții de marți, 1...

    Poliția: Peste 500 de amenzi și 70 de permise reținute în weekend

              Pentru asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică și preîntâmpinarea unor evenimente...

    Mai multe

    Prefectura Bistrița-Năsăud rămâne fără adjunct. Subprefectul Ioan Zăgrean a demisionat

    Fostul secretar general și consilier județean al PNL, Ioan Zăgrean, și-a înaintat demisia din...

    Se scot vizele pentru SUA?

    Ambasadorul României în SUA, Andrei Muraru a transmis, în cursul dimineții de marți, 1...

    Poliția: Peste 500 de amenzi și 70 de permise reținute în weekend

              Pentru asigurarea unui climat de ordine și siguranță publică și preîntâmpinarea unor evenimente...