Teoretic, o veste bună (plafonarea tarifelor RCA) s-a transformat, în cel mai pur stil românesc, într-un aranjament între ASF, asiguratori și guvernanți. Proiectul de plafonare s-a materializat în Hotărâre de Guvern abia la a treia încercare, fiind retras de două ori la presiunea asiguratorilor și pentru o modificare cerută de transportatori.
Astfel, în varianta inițială, nivelul tarifelor pentru următoarele 6 luni era stipulat la mercurialul lunii martie 2022, însă, după retragere și rescriere, Hotărârea de Guvern prevede ca bază de calcul tarifele valabile la finalul lunii februarie 2023. Deloc întâmplător, cu până la 40% mai mari în raport cu cele din 2022!
Pe lângă proprietarii de autovehicule, au ieșit “în pagubă” și intermediarii (brokerii), care vor primi un comision plafonat la maxim 8% din valoarea polițelor. Marii câștigători ai acestei decizii guvernamentale sunt firmele mari de asigurări, care vor ocupa și cota de piață deținută de Euroins.
Mai mult, există și o problemă de transparență a plafoanelor tarifare, acestea nefiind disponibile asiguraților pentru informare. Practic, piața va funcționa “pe încredere” și sub controlul teoretic al ASF, care nu are cum să verifice toate polițele emise în următoarele luni.
Consiliul Concurenței a avizat pozitiv proiectul HG, deși recunoaște, prin vocea președintelui Bogdan Chirițoiu, că legislația în domeniu este deficitară. Ultima amendă, în valoare de 53 milioane de euro, a fost aplicată în 2018 firmelor de asigurare, pentru înțelegeri anticoncurențiale. În schimb, o sancțiune de 26 milioane de euro a fost aplicată în decembrie 2022 pentru nereguli în evaluare și tarifare servicii pe piața reparațiilor și întreținere, serviciile respective fiind decontate de asiguratori mult peste nivelul real al contravalorii reparațiilor.